fredag 19 december 2008

MUMS


Här är VARMA SALLADEN.

1,3 kg fläsk kött-skär i stavar

Marinad till köttet:

3msk soja
2msk olja
vitpeppar
lite salt
Marineras i kylskåp i minst 2 timmar.

*Stek köttet i ugn, 250¤ ca 15 min.
*2 pkt bacon klipps i bitar och knapersteks
*Koka ris (använd grönsaksbuljong istället för salt i vattnet)
Det är bra om man försöker se till att allt är klart någorlunda samtidigt.

Dressing:

2,5 msk vanlig senap,
2,5 msk vitvinsvinäger,
1,5 msk vatten,
1,5 dl olja,
3krm salt+1-2krm vitpeppar
0,5 dl klippt persilja
1 pressad vitlöksklyfta

Jag gör alltid 1 1/2 sats, det är GOTT!!

Häll upp ris i mitten på ett stort fat. Strimla över det varma köttet på riset och baconet över köttet.Lägg strimlad isbergsallad,strimlad gurka,lökringar och oliver runtom.
Häll den supergoda dressingen över det som är varmt, men kommer det lite på grönsakerna så gör inte det nåt heller!
Sen är det bara att äta å njuta.....nåt annat är OMÖJLIGT!!!
*raaap*

3 kommentarer:

  1. Inte precis en viktväktar-variant men ser onekligen gott ut! Obs! Är ingen viktväktare själv heller :-D Fläskkött skriver du... det borde ju fungera med picnigbog eller hur? Har nämligen en sån i frysen.

    SvaraRadera
  2. Nej det är nog inget man äter varje vecka men nån gång då å då är tillåtet =)
    Picnicbog går alldeles utmärkt, själv använder jag skinkstek å det är väl rätt likt?
    Man kan även ha nötkött eller kyckling men jag tycker det blir godast med fläsk därför skrev jag inte dit de andra...
    Hoppas att du prövar vid tillfälle och att du återkommer med vad du tyckte!
    Lycka till & God Jul!

    SvaraRadera
  3. Nåt utav det godaste jag ätit, hela familjen njöt när du bjöd på "Varma Salladen"
    Hoppas allt är bra med er!
    Kraaaam, Karin

    SvaraRadera